perjantai 31. elokuuta 2007

Södermalm!!!

-Varoitus! Vakavaa ruokadiggailua!-
Tanakele miten onkin miellyttävä kaupunginosa Tukholmassa! Asiat aika kohdillaan: On hemmetisti törkeen hyviä ruokapaikkoja, pieniä toinen toistaan erikoisempia vaateliikkeitä, vintagesoittimia, pubeja etc. Joku reissussa totesikin sen olevan Tukholman Punavuori. Mutta reissurapostti siis tässä:
Lähdettiin tiistaina Mariellalla lahden yli. Rouvan ei alunperin pitänyt lähtee mukaan ollenkaan, mut päätti viimemetreillä tulla mukaan risteilemään, sillai et se tuli keskiviikkona yksin takas ja me muut jäätiin kattoo Policee ja hengailemaan. Mukana reissussa oli 80% eggareista, Kurjen perhe, agentti Paul "huijauskinkku" Cheetham, Korkalainen, tuottaja Vainikainen, rumpali Timonen, kitaristi Saari ja kasa muita hahmoja. Suomesta tulee vielä lisää jengiä lentäen perässä. Mariellan seisova pöytä oli todella positiivinen yllätys! Siel oli monta erikoista linjastoa mm. välimeren alkupalat (ilmakuivattu kinkku, viininlehtikääryle, juustoja etc), aasialainen kattaus (mm. teryakimarinoitua lohta sashimin muodossa ja sen kans wasabia, erilaisia lihoja ja kaloja), kasvislinja, ja se perus kalalinja mistä piti ottaa röyhkeästi pari lautasellista katkarapuja ja mäti-sipuli-smetana kombinaatiota. Oikein maittavaa valkkariakin sai nykiä ite hanasta. Toi seisova on aina parempi, kunhan jättää lämpimät ruoat väliin.
Siitä jatkettiin pubiin maistelemaan erilaisia single malteja. Itse asiassa maistelin kaikkina kolmena päivänä muistaakseni seuraavat huipputuotteet (en siis aina sitä 4cl, ku muuten oisin ihan päissäni vieläkin...):
Bowmoren Distillers Edition ja Enigma, Lagavulin 16v (mun ehdoton suosikki!!), Bruichladdich 18v (Stora Nyagatanilla mahtava baarimikko tarjosi kierroksen!), Caol Ila 18v ja Cask Strenght, Laphroaig 10v ja Distillers Edition. Huh. Nannaa oli. Kyytipoikana toimi useasti joko Kilkenny tai Newcastle Brown Ale.
Aamulla heräiltiin rouvan kans rauhakseen ja lähettiin heittää mun kamat hotlalle , jonka omistaa Abban Benny Andersson! Ihan törkeen nasta hotelli. Paras hotelli sitten Mexico Cityn. Huoneista löytyy esim. 10 erilaista tyynyä, mikäli se hanhen sulka tuntuu pahalta poskea vasten. Leffoja voi hakea respasta (noin 75 erilaista) ja jokainen huone on sisustettu omanlaiseksi. Buotique hotelli. Suosittelen todella suurella lämmöllä!
Siitä lähettiin shoppailemaan keskustaan, koska rouvaa ei yllättäen kiinnostanut homeiset kitarat. Päätin tsekata ne seuraavana päivänä. En löytäny itelleni mitään, mut rouva löys taas melkein yhden vaatekaapillisen kaikkea kivaa. Tuli kateellinen olo... Sit pitikin jo ikäväkseni sanoa rouvalle heihei ja laittaa se taksilla laivalle. Oli kyl ihan mielettömän nasta päivä sen kans. Harmitti.
Alkuillasta käytiin syömässä Harran nimisessä mestassa. Kurdi/Turkki osaston safkaa ja paikan marinoidut lampaankyljykset oli parhaat toistaiseksi syömäni kyljykset! Ihan järjettömän hyvä oli alkupaloista löytynyt Hummus!
Masut täynnä ryömittiin tunnelbaanaan ja matkasimme Globenille reissun kohokohtaa varten. Matkalla törmättiin hienosti tuunattuun autoon!

Korkalaisen kamerakännykän taltionti keikalta

Keikkahan oli ihan mahtava! Sting lauloi ihan törkeen hyvin ja Copelandin rumpusekoilu oli jotain hämmentävää! Sen miehne soitto on NIIN näyttävää edelleenkin. Varsinkin sen kapuloiden heittely (ei yleisöön vaan suoraan taakse...) jaksoi naurattaa. Andy Summersin soitto ei ihan lähteny. Mies veteli välillä kyl aika omiin verrareihin ja Kurki risti miehen "ska popin Kirk Hammetiksi!" Jostain kumman syystä (erimielisyys temmoista..?) ne veteli joitain biisejä klikin kanssa ja ne ei sit groovannu yhtään. Mut sit kun Copeland pääs vauhtiin niin sitähän ei pysäyttäny mikään! Soundi oli ihan semiok, miksaaja maskeeras sitä kitaraa aika hyvin ja laulu oli säröllä ja pinnassa.
Vedon jälkeen mentiin istuskelemaan sellaiseen Juttutupa tyyppiseen raflaan ja reilusti enne pilkkua lähettiin hakemaan pikakreikkalaisesta (kyl niil on kaikkee!) rullapita mukaan ja uinumaan.
Hotellin aamiainen se vasta olikin kohdallaan! Kuinka monesta paikasta oot saanu tilattua munakkaan/pannukakun/piirakan/salaatin etc? Jos normi kahvi ei maistu niin sai myös lattea/pressoa ja erikoisia teejuomia. Eikä se peruskattauskaan mikään hassumpi ollut: erikoisempia leikkeleitä, juustoja, hedelmiä, hedelmäsalaattia, mielipuolisen hyvää croissantia, suklaakakkua, itsetehtyä leipää, erikoisia mehuja, lämpimänä tarjoiltu 4min muna (harvinaisuus!) ja vaikka mitä muuta! Paras hotelliaamiainen sitten Mexico Cityn. Tohon hotelliin on ihan pakko päästä uudestaan!
Lähettiin Skelen kans kiertelemään Södermalmin vintagerunkkarin unelmakaupat. Löysin yhestä liikkeestä ihan uskomattoman hyvän Guildin T-100, ohutkoppaisen hollowbody kitaran vuodelta -65. Mua edelleen harmittaa etten ostanu sitä. Maksoi 17000 kruunua, eli noin 1800 €. Perkele. Se oli oikeesti yks parhaita keppejä mitä on ikinä testannu, ellei lasketa Saaren Samin bigsbyllä varustettua vanhaa telecasteria. Toinenkin mielenkiintoisuus löytyi, mikä meinattiin ostaa puoliks meille studiokitaraksi. Viulubodyllä varustettu 12-kielinen Kawai jostain 70-luvulta. Tosi makee soundi ja hintaakaan ei ollu ku vähän alle 500€. Voi olla et ensviikolla kun pamahtaa liksoja tilille, niin tilaan sen sieltä.
Ennen satamaan lähtöä kävin vielä sushilla (niitäkin mestoja on melkein 25m välein). Toimi oikein hienosti.
Laivalla otettiin kapteenin pöytä haltuun ja istuskeltiin turisemassa joutavia ja käytiin alacartessa vetämässä lohta ja jälkkäriks elämäni toistaiseksi paras creme brülee mansikkavuorella. Ai että! Sit kömminkin jo nukkumaan ennen puoltayötä kun tänään piti aamulla hakea heti satamaan tulon jälkeen Häkkisen varastolta auto ja peräkärry. Ennen nukkumaan menoa joku neiti päätti lähestyä mua kaatamalla tuopillisen kaljaa syliin. Siinä kohtaa olikin jo helppo poistua.
Reissusta ei jääny käteen siis oikein mitään konkreettista. En ostanu itelleni mitään, mut rahaa meni silti ihan liiankin kanssa.
Erityiskiitokset menee matkanjohtaja Maasalolle ja Knipille. Muille kanssamatkustajille sanon ison kiitoksen, oli törkeen kivaa teidän kanssa!

Nyt hengailen Vantaa hotellissa ja odottelen Hurmerintojen vedon alkua. Tehtiin check ja ihmettelen edelleen jotain kummallisuutta KV2 pa:n kanssa. Onko jollain ollu ongelmia sen pillin/kekkarin kanssa? Se pitää joidenkin instrumenttien transientin kohdalla pienen, mutta havaittavan napsun! Ihan ihme juttu. Laulu, kitara ja kiipparit aiheuttaa sen. Sama ongelma on ollu pari kertaa aiemminkin, mutta muiden vehkeillä...

Huomenna aamulla pitää lähtee puulaatikon kantoon. Tällä kertaa siinä ei vaan oo kahvoja, vaan kantaminen tapahtuu kuuteen mieheen liinojen avulla. Isoisäni kuopataan kello 13 Malmin kirkossa.