maanantai 6. elokuuta 2007

Raporttia pukkaa... taas.

Huhhuh. Olipas viikonloppu! Nimittäin hemmetin pitkä perjantain ja maanantain välinen yö!
Aloitetaan perjantaista:

Pe 3.8. 69 Eyes Liettua, Plateliai Rockonaktys Festival
Aamulla lähti lento klo 9.25. Rigaan, Latviaan, josta meillä olisi edessä noin 4:n tunnin ajomatka Liettuaan.
Tää keikka tehtiin melkoisella "vilttiketjulla". Mä tuurasin Turusen Tumppia etupäässä, Modigin Arska oli ekaa keikkaa tuuraamassa Mehtistä kitarateknikkona, Jochen niminen germaani oli jo kolmatta keikkaa monitoripäässä, Jürgen (ylläriylläri perusjätkän mailta myös...) tuoreena rumputeknikkona ja valomiestähän meillä ei ollut ollenkaan... Kiertuemanagerina oli mulle uus tuttavuus, Apocalypticaakin manageroiva Uli Fisseler.
Soiteltiin Arskan kanssa, et se tulee junalla Keravalle Tampereelta, ottaa taksin ja poimii mut matkalla kentälle.
Kaikkihan menikin ihan suunnitelmien mukaan, paitsi et Arskahan pelimiehenä teki radikaalimman ratkaisun ja unohti laukkunsa H-junan hyllylle. Ei siinä muuten mitään, mut kaikki työkalut (viritysmittarit etc.) ja kledjut oli siellä. Eihän me sitä junaa kiinni saada, eikä ehditä hakee laukkua stadista, joten b-suunnitelma käyttöön ja matka jatkuu. Suunnitelma oli siis käydä paikallisessa musakaupassa ja shoppailla tarvittavat hilppeet paikanpäältä. Siitä muodostuikin kiva vitsi, kun eihän meidän kuski osannu ees pois parkkipaikalta, eikä pienessä kylässä mitään fasua oo...
Päästään Rigaan ja meitä odottaakin kuljettaja autoineen. Ängettiin itsemme ja matkalaukumme sellaiseen pikku hiaceen ja alettiin tehdä lähtöä. Olivat oikein laittaneet meille matkaeväät mukaan. Kuiva sämpylä, pari salaatin ja tomaatin palasta, homeiselta vaikuttanut juustopala (jota edes hiiret ei kelpuuttaisi...) ja helvetin suolaista meetwurstia. Niin ja juomaksi luonnollisesti colaa. Piti juoksuttaa se kuski vesiostoksille, ku eihän siinä rakkineessa ollut ilmastointia...
Kun oltiin pyöritty siinä lentoaseman kulmilla, jossain erittäin epäilyttävällä "asuinalueella" reilu tunnin verran, niin kuljettajamme löysi vihdoinkin sen "moottoritien" johon oli yrittänyt löytää. Niin rattoisa matka alkoi kohti Liettuaa.
Kuuntelin testimielessä uusia Ultimate Earsin korvamonskuluureja ja ainakin musiikin toistossa pesee muut kilpailijat ihan mennentullen. En sit tiiä miltä ne kuulostaa lavalla rokkihommissa... Uus Ryan Adamsin levy on ihan saatanan hyvä! Suosittelen. Ja samalla suosittelen Vares kirjoja. Viihdyttävää matkalukemista.
Reilu neljän tunnin ajon jälkeen päästiin perille. Matka meni muuten ihan kivasti, paitsi ne saatanan "tiet" oli aika horroria. Siis perus itäblokki perunapeltoa... Yöllä olis tarkoitus heti vedon jälkeen lähteä kiireellä takaisin Arskan, Archzien ja Jochenin kanssa Rigaan, josta lähtee aamulento klo 7.25. Suomeen. Pelotti etukäteen jo ihan saatanasti, kun tiet on paskoja, kuski ajaa ihan reikäpäänä ja ilma vaihtui auringosta helvetilliseen vesisateeseen... Noh, kattellaan.
Tapahtumana oli joku paikallinen festari, mihin odotettiin noin 4000-5000 henkeä. Tää Plateliai oli siis joku ihan pikku kyläpahanen jossain päin Liettuaa, jota ei moni karttaohjelma edes löydä. Esiintymislava on keskellä jonkinsortin camping aluetta.

Käytiin lounaalla (monia eri paskanmakuisia salaatteja...) ja siellä tulikin info, että meille on varattu soundcheck aikaa tunnin verran ja check alkoi 20min sitten. Hehe. Kukaan ei vaan muistanut etukäteen siitä ilmoittaa. Pågå kuskaa bändin backlinea ympäriinsä Sprinterillä, joten onneks ei tarvinnut alkaa sekoilemaan kamoja koneeseen.
Käydään tarkistamassa tilanne, päädytään kasaamaan backline lavan vieressä olevaan telttaan. Jürgen sai kasattua rummut lavalle, kun manageri hoiti rumpuriserin vain meidän käyttöön. Puolen tunnin vaihtoajalla ei ois kyl muutenkaan taittunut. Jochen varasti monitoritiskistä stereo auxit itselleen ja teki checkin kovalevyn ja laulujen kanssa.
Mä kävin ihmettelemässä etupäätä. Aika retee meininki, kun inserttiräkkiä ei nää...

Nukuin reilu tunnin päiväunet ja lähin ettimään syötävää. Olihan siellä. Riisiä, ranskalaisia ja jotain paistettua vaaleaa kalaa. Muuten ihan ok, mut oli ihan vitusti ruotoja ja suolaa! Onneks ranskalaisten kanssa tajusin maistella paikallisia sinappeja. Toimii! Meitsi diggailee Dijon tyyppisiä sinappeja, joilla saa wasabin tavoin röörit auki.
Ennen meidän vetoa esiintyi brittiläinen bändi joka soitteli nimensä perusteella covereita. Ne kyl veti ihan hyvin.

Ja U2 coverbändin lavatunnelmia. Oli kyl pukeutuminen (kitaristi) ja laulajan maneerit aika hyvin hallussa.

No vitun britit. Soittivat 10min pitkäksi. No, äkkiä backline lavalle, mikit paikalleen ja mä lähen juoksemaan etupäähän tekemään nopeaa linjacheckiä ja sit menoks. Solistillahan oli tietysti siinä vaiheessa asiaa, miten pitäisi miksata speakit ja tehdä psykedeelistä äänimaisemaa... Just just. Yritän mutavellissä raivata tieni miksauskiskalle (vettähän tuli edelleen...) ja siellä oli mikserin takana 3 miestä, eikä ne suostunu väistämään ennekuin ärähdin niille. Sanoin talonmiehelle, että katsoo insertit, kun enhän mä sitä räkkiä nähnyt. Kanavat tuli ja muistin et alkunauha on bäkkärillä...Ei muuta kuin bändi lavalle ja menoks. Eka biisi käyntiin ja pa kyykkäs heti. Jürgen ei sit ihan takonu niitä rumpuja Jussin volumella... Mentiin muutama sekuntti aika näyttävästi limitteriä vasten ja tuntui kuin olis vedelly laulukamoilla... Heti ekan biisin jälkeen mä kyykin inserttiräkillä ja ihmettelen kun valoja vilkkuu, mut mitään ei oo merkitty mihinkään. Niillä oli käytössä houselista ja etupään seppä oli törkkinyt kompurat ihan minne sattuu. Yritän katella et mihin se häipyi, mut ei kaveria näy. Vittu. Se tuli takaisin keikan puolivälin jälkeen ja meinas saada kuonoon. Tiskin VCA ryhmä 8 faderi pätki ja olin hetken aikaa ihmeissään, kun olin siihen ryhmittänyt kovalevyn kanavat. Sama fader ongelma TimoTimon kitarakanavassa... Kun seppä saapui, niin vaihdettiin kanavia, kytkettiin oikeat kompurat paikalleen ja sit kuulostikin ihan kivalta. Kerkeshän sitä iloa kestää 2 vai 3 biisiä.
Vedon jälkeen kamat ripeesti nippuun ja sit lähin vaihtamaan kledjut ja pesemään kengät. Kuski odottelikin jo kuumeisesti ajosuorituksensa alkamista. Kun se vauhtiin pääsi niin eihän sitä reikäpäätä pysäyttänyt mikään! Ei edes lentoaseman kyltit Rigassa. Kaveri veteli varmuuden vuoks pariin kertaan ohi lentoaseman risteyksestä... Matkalla yritin nukkua. No vittu hehheh. Eihän siinä rytyytyksessä mitään unta saanut. Nukahdin silloin hetkeks kun kuski kävi kusella... Lentokentällä oltiinkin sit aika raikasta ja hyvin levännyttä poikaa. Arska näyttää mallia!

Kentältä löysin uutta Single Malt tuotetta! Longmore, 16 vuotta tammitynnyriä nähnyt tapaus. ihan törkeen hyvää! Maksoi 28€, joten hintalaatu kohdallaan! Suosittelen, mikäli jo tullut alkon valikoimiin.
Koneessa sain nukuttua taas sen pari 15min pätkää. Sit taksi himaan ja kerkes jopa nukkumaan reilu puol tuntia. Sit olikin jo lähtö...

La 4.8. Tervomaa Ankkarock ja Kausteen häät
Heräsin siis nopeiden yöunien jälkeen aika pihalla maailman menosta, vaikken ollutkaan juopotellut. Hyppäsin autoon ja karautin puistolavalle. Jos ei ois noita häitä illalla, niin oisin mennyt keikalle fillarilla! Meiltä on matkaa puistolavalle pyöräteitä pitkin alle 4 kilsaa.
Kamojen kasausta, tai siis Junnu ja Ike kasas, mä etin kahvia ja yritin selviytyä. Odoteltiin ruokaa, mut sitähän ei ikinä sit kerenny tulla... Harmi, yleensä siel on törkeen hyvää thaikkua. Tehtiin kevyt check ja sit keikka jo alkoikin. Tosi hyväfiiliksinen keikka, alun pikku säädöstä huolimatta. Jay oli etupään vahtina ja pyysin sitä tiputtelemaan subbasosastoa varmaan 6 deppaa pois. Mun makuun sopii paremmin aika flätti viritys, jolloin ei tarvii joka kanavasta raapia sitä alakertaa veke. Ihmeteltiin taas Jonnen bassosoundia, kun se on aika muhju. Sit kun saatiin se haltuun, niin homma rupeskin toimimaan. Kiitos taas!
vedon jälkeen otin samantien hatkat. Anteeksi Junnu, Ike ja Ile. Korvaan tän teille. Lämpimällä takahuonekaljalla!
Nopee suihku himassa ja uus puku päälle! Kävin viimeviikolla ettimässä kravattia Dressmannista mut mukaan tarttuikin puku! Sellainen liituraita meininki. Oli sopivan kokoinen, näytti kivalta ja maksoi vain 50€! Tottakai mä sen poistin heti! Eilen aamulla ostin vielä kentältä sellaisen pinkin krakan, missä on pieniä mustia pisteitä. Törkeen siisti! Asusteen kruunasi Topman merkkiset mustavalkoiset kengät. Aika fiftarihenkiset tossut! Laitan kuvia sit kun Huuki saa lähetettyä.
Appikokelaat heitti meidät Soukanniemeen matkalla Tammisaareen. Häät oli ulkona teltassa ja sää oli ihan mielettömän hyvä! Keikan takia me ei keretty vihkimiseen, mut tultiin mestoille just kun kättelyt ja onnittelut olivat loppumassa. Päästiin suoraan ruokapöytään! Sehän passas! Ruokaa oli monensorttista, mutta meikäläiselle parhaiten jäi mieleen sitruunahapolla kypsytetty kuha. Aika samantyyppinen kuin graavaus, mut tolla tavalla lihasta tulee samanlainen kuin sen kypsentäis uunissa. Tottakai hääkakku oli mielipuolisen hyvää! Ruokajuomina toimineet viinitkin oli valittu bestmanin toimesta (viinilehden arvostelija) kohdilleen, joten ruokailu oli GREAT SUCCESS!
Ruoan jälkeen olikin kaikennäköisiä puheita, leikkejä ja takakontilla käyntiä. Häävalssit tanssahdeltiin Flipperin tahdissa. Tai Flipperin ja Flipperin, olihan bändistä jopa 2 paikalla, solisti ja rumpali. Sit olikin aikamoista tanssimista ja ruuvareiden juomista koko loppuilta! Oli tosi kivaa! Päästiin joskus kolmen aikoihin himaan ja laitoin siinä vielä hieman wokkia yösärpimeksi.

Su 5.8. 69 Eyes Ankkarock
Heräilin puolenpäivän aikoihin ja suihkun jälkeen lähdettiin takas Korsoon. Mehtis, Karri, Ike ja Viltsu olikin jo kasaamassa backlinea, joten mä tarkkailin tilannetta ja otin tasoittavan lonkeron. Tehtiin linjacheck kuulokkeiden kanssa, kun pa:ta ei saanu avata, ettei naapurilavan britit suuttuisi... Ennen keikkaa oli luvattu 10min aikaa vielä hieroa pa:n kanssa, mut saatanan saarivaltiolaiset soittivat yliajalle ja sit kun ne lopetti, alkoikin jo insertti pyöriä meidän lavalla. Noh, alkunauha soimaan ja kanavat auki. Ei oo vähään aikaan jännittäny noin paljon keikan alku. Varsinkin kun oli hieman hutera olokin... Ekan biisin aikana en oikein tienny mistä ois alottanu. Päätin sytyttää tupakan ja kuunnella hetki missä mennään. Ekan biisin jälkeen tokaisinkin et huhhuh, mistähän lähtisi. Basarimikkinä meil oli B91 josta ei kauheesti tuu botnea. Eli ehkä snadisti oli munaton soundi. Kitarat tuli ekan biisin sillai et järki lähtee, mut ei voinu tehdä niin radikaaleja ratkaisuja kesken biisin, vaan pokkana vedeltiin niillä säädöillä. Sit pikkuhiljaa, pieniä muutoksia. Ameriikan malliin. Keikan loppupuolella bändikin äityi soittamaan törkeen hyvin, joten vikat 4-5 biisiä kuulostikin mun mielestä hyvältä. Joku rokkipoliisipuritanistisaatananpaskiainen voi olla mun kans eri mieltä, mut kyl mä annan itelleni synninpäästön.
Vedon jälkeen backline nippuun ja kaatamaan. Mehtis ja Karri kävi tiputtaa kamat Nosturille, me Viltsun kans pidettiin henkeä yllä. Hyvin pidettiinkin. Pidettiin sit ihan tappiin asti! Ennen sitä kuuntelin hetken Sonataa ja totesin, et must ei ehkä tulis maailman parasta hevimiksaajaa, kun ei oo pokkaa vedellä bassari-laulu miksauksella... No se siis soundas siltä miksauskopissa, mut teltan ulkopuolella balanssi oli kyl hyvä. Ei vaan, kyl mä haluisin lähtee miksuuttamaan vaik Thunderstonea, oon diggaillu niiden uusinta levyä ja vanhat on ostoslistalla. Törkeen kova bändi ja solisti!
Jossain kohtaa loppuu hyvätkin bileet ja alkaa kauhee taistelu poispääsystä. Ventattiin taksia varmaan tunnin verran ja sit nappas Kovanen. Tila-autoon tuli rouvan ja sen frendin lisäks Savelan Jaska, Ylppö, Jone ja Ellen. Pariskunta skippas lostarin , mut me muut päädyttiin siis sinne. Ylppö vaatimalla vaati saada maksaa taksin. Kiitos vaan vielä. Se kyl meinas tippua penkiltä, kun kuuli loppusumman, 53€.
Melkoiset kokoontumisajothan siellä oli käynnissä. Koko ankkarock purkautui sinne. Löydettiin kulmapöytä Pitkäjärven Antin ja hänen Ainovaimonsa kanssa. Tilasin pullolisen Cavaa pöytään ja sitä tuli sit litkittyä. Taksijonossa meinattiin vielä päätyä Antille jatkoille, mut rouvalla oli tänään työpäivä... Onneks, ei ois kyl välttämättä jaksanu enää. Viltsu tuli samaan taksiin, antoi 15€ fyrkkaa ja ajoi itsensä Tapanilaan, siitä vietiin Ira Simonkylään ja me tultiin himaan. Loppusumma 69€. Hyvä päätös illalle.
Heräsin aamulla klo 10 sohvalta ja kömmin sänkyyn jatkamaan unia.

Tää viikko ois vapaa kokonaan! Jos joku, joka eksyy lukemaan tätä vuodatusta, pelaa golfia ja on vailla peliseuraa, niin mulle käy aika hyvin tää viikko! Varsinkin kun on aika kivaa keliäkin tiedossa!
Lauantaina Jyväskylään serkun häihin...

Viltsu kirjoitti...

Mä heräsin sohvalta kolmen aikohin päivällä. Oli ilmeisestikin yöllä ollu rappuset liian jyrkät.

Tero Arnberg kirjoitti...

Just just...
Oli kyl nasta päivä eilen.
Pitäiskös toi crew kasata tosissaan jollekkin bändille?